2013. máj. 29.

Így keress jó segítséget, ha baj van...

A legnehezebb, ha baj van a gyerekkel...

Akár Te, mint szülő ismered fel, hogy valami nem stimmel és kezdesz utánajárni a problémának, akár szakemberek, pl. pedagógusok, vagy éppen gyermekorvos jelzi, hogy további kivizsgálásokra van szükség, az első pillanatban az ijedtség ritkán elkerülhető és természetes érzés.

Amikor egy nehéz, váratlan és leginkább kellemetlen dologgal szembesítenek bennünket - főleg, ha a "szemünk fényéről" van szó - ritkán bírjuk megőrizni a hidegvérünket és gyakran ezzel a két végletes reakcióval reagálhatunk:

Egyrészről, akkora sokként éljük meg a hallottakat, hogy be sem akarjuk fogadni, azonnal elutasítással, tagadjuk; meg sem történt. "Az én gyerekem biztosan nem...", "Ez nem az én kisfiamról szól." "Nem történhet meg velünk ilyesmi." "Biztosan tévedés történt, valamit elnéztek." - Mi a veszélye ennek a magatartásnak?
Leginkább az, hogy nem kerül megfelelő szakember elé a probléma, elkéshetünk a probléma orvosolásával, esetleg alig, vagy csak nagy nehézségekkel válik javíthatóvá a helyzet.

A másik, amikor pánikszerűen keressük szakemberek garmadát és egyiktől a másikhoz
szorgalmasan és szorongásokkal teli visszük kivizsgálásokra a gyereket, meg nem kérdőjelezve egy pillanatig sem a szakembersorozat javaslatait és minden, akár egymásnak élesen ellentmondó javallatot párhuzamosan alkalmazunk

Mi a javaslatom?
Fontos, hogy vedd komolyan a problémahelyzeteket! Szerezz be minél több információt a történtekről, hogy tudd segíteni  a majdani szakembert!
Keress szakembert - érdeklődj! - ismerősi körben és azon túl, gyermekekkel foglalkozó más szakemberektől, pl. gyermekorvostól, védőnőtől, pedagógustól, óvónőtől, családsegítő intézmények munkatársaitól!
Keress "sorstársakat", akiktől eljárásokról, szakemberek munkastílusáról kérhetsz információkat!
Legjobb, ha pontosan leinformálható szakembert választasz, olyat, akinek a végzettsége felől biztos lehetsz, tudod, hogy még ma is működő, aktív egyetemen/főiskolán/szakmai képzésen végzett, ne dőlj be hangzatos idegen szavakkal spékelt képzési helyeknek és képzettségeknek!
Figyeld az érzéseidet a személyes találkozások alkalmával! Fontos a bizalom a szakember és a szülő között, a nyitottság, a kapcsolattartás lehetősége, a felmerülő kérdéseinkre kapott válaszok minősége.
Egy probléma feltárása során jó, ha türelemre inted magadat, ugyanakkor, ha eredménytelennek tartod az eddigi eljárást, merj kérdezni, ha szükséges, váltani!
Ne feledd, hogy nem szégyen, ha "baj van" a gyerekkel, a szégyen, ha tudod és nem keresel segítséget. A legjobb szakembereket kívánom...

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése