2013. máj. 20.

A Születés Hete rendezvénysorozaton Singer Magdolnával


A Születés Hete rendezvénysorozat nem újdonság a zalai közönség előtt.  Idén az a megtisztelés ért, hogy egy alkalommal magam is felkérést kaptam társ-előadóként a "Szabadnapos Anya" programba a Zalai Civil Életért Egyesülettől meghívására.

Előadó társammal, Singer Magdolna író, újságíró mentálhigiénés szakemberrel épp a programkezdés előtt futottunk össze. Munkáit korábban nem ismertem, azonban készültem egy kicsit a társelőadóból.
Számos könyv szerzője, gyásztanácsadó.
A gyásztanácsadás rég megdobogtatta a szívem. Nyilván azért, mert húszas éveim elején rettegtem a gondolatától is, hogy bármelyik hozzátartozómat el kell egyszer veszítenem. Dolgoztam egy ideig
idős-ellátásban, tanultam és lehetőségem volt huszonpárévesen néhány alkalommal Pilling Jánost és Polcz Alaine-t egy olyan konferencián itt, Zalában "vendégül látni", melynek szervezőstábjában aktív résztvevő voltam. Ezek az un. gero-thanatológiai (idős korral, és halállal, az időskori halállal foglalkozó) konferenciák sokat adtak és még többet alakítottak a gyászhoz való viszonyomon. ...és itt a találkozás a múlt és a jelen között. - Véletlenek szerintem márpedig nincsenek :) Polcz Alaine hatott rám, mint nőre, mint pszichológusra, mint emberre egyaránt. Singer Magdolna pedig ott kapcsolódott a történetbe, ahol Polcz Alaine fejezte be ezt a földi utat. Magdolna ugyanis könyvet írt erről a cseppet sem mindennapi búcsúról... Izgatottan vártam ezek után a találkozást.

A közös előadásunk - mondjuk inkább eszmecserének - témája azonban nem a gyászra, inkább a Születés Hete programsorozat céljaként a családdá válás folyamatára, azon belül a gyermek születését követően a családi szerepek alakulására irányult. Ez is egy nagyon szeretett témám, mintha nekem találták volna ki.
Anya, apa, férfi, nő, ezek változásai, dinamikus (át)alakulásuk, illetve a ma elkerülhetetlen téma, a "patchwork" család. Bármelyik önmagában kitöltene egy egész estés "műsort", de ennyi időnk
nem volt. A beszélgetést Frauenhoffer Márta, a Studio FM 96.3 riportere moderálta.

Szívfájdalmam, hogy kevesen voltunk, annak minden hátrányával és persze a családiasság élményével. A résztvevők ott és azt kérdeztek, amit szerettek volna. Egy előadónak ez vagy megy, vagy nem. A kettő között nincs. Nem lehet felkészülni igazán a kérdésekre, a helyzetekre. Singer
Magdolnával egy olyan párost alkottunk akik más-más irányból közelítik ugyanazt a problémát, végül ugyanoda lyukadnak ki.
Most ebben a három témában, a következő bejegyzésekben - mert az oldal nincs időkorlátok közé szorítva - a saját véleményemet olvashatod.

Hogy már ebben a meglehetősen személyesre sikerült bejegyzésben is kapj valami "hasznosíthatót", ami kaput nyit fenti témák előtt, fogadd és ízlelgesd ezeket a sorokat...
"Az emlékek ápolása a folyamatosság érzését és tudatát adja; a múlt

beépítése a jelenbe és a gyermekeken át a jövőbe. A gyökértelenség a

mai ember egyik nagy baja, sérülékennyé teszi "énünket". Beszéljünk

azokról, akik meghaltak, hogyan éltek, milyenek voltak, hogyan

gondolkoztak, miben hittek, mit "tettek" az életükkel, mit hagytak a

következő nemzedékre." (Polcz Alaine)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése