2016. szept. 28.

Miért jó a pszichológus az iskolában?

Egyáltalán jó, hogy van pszichológus egy iskolában?
A magam részéről elkötelezett híve vagyok annak, hogy a gyerekek, fiatalok nyelvén értő, mentálhigiénés tudással erősen felvértezett pszichológus, vagy szociális munkás jelen legyen az iskolákban és segítse a nevelő-oktató munkát. - Persze ki-ki a saját szakmai kompetenciáinak megfelelően!


Ugye, ritkán beszélhetünk iskolapszichológusnál kifejezetten gyermek és ifjúsági pszichoterápiás rendelésről. Remélem, hogy ez így van, és minden kolléga az iskolában marad a tanácsadás, a csoportfoglalkozások és bizonyos esetben az ismeretterjesztő előadás módszerénél. Ami ennél messzebbre és mélyebbre mutató tevékenység, szakképzettséget és gyakorlatot igényel.

Az iskolában, éppen úgy, mint minden segítő viselkedésben alaptétel az, hogy ha segíteni nem tudunk, akkor legalább ne rontsunk az adott helyzeten, működjünk együtt és szükség szerint konzultáljunk társszakmákkal. 

...és persze a titoktartás. Furcsa kérdés. Hol egyértelmű, hol bonyolult formula, hiszen kényes kérdések merülhetnek fel egy tini vagy gyermek életében és nem mindig egyértelmű, hol van a határ, amikor már nem maradhatunk a titoktartás mögött, szülőt, iskolai vezetést, esetleg rendőrt, vagy mást kell bevonnunk.

Nézzünk néhány témát, hogy miben tud segíteni az iskolai pszichológus a tanulónak:
  • A tanulásban: tanulásmódszertan, felelési rutin, vizsgadrukk kezelése, figyelem fejlesztése, tehetséggondozás támogatása, stb.
  • A pályaválasztásban: motivációk feltárásában, képességek, készségek irányának felmérése, kompetencia-fejlesztés
  • A társas helyzetek alakításában: konfliktuskezelés, párkapcsolati kérdések, beilleszkedés segítése, családi problémák segítése, eredményes kommunikáció segítése
  • A személyiség fejlődésének támogatása olyan területeken, mint az önértékelés, önbecsülés, stressz- és konfliktuskezelés, önérvényesítés, problémamegoldás, stb.

Miben tud segíteni a pszichológus a pedagógusoknak:
  • Az iskolai élet során felmerülő bármely olyan kérdésben tudnak hatékonyan konzultálni, ahol a nevelő és oktató munka határterületére érünk és speciális ismeretre lehet szüksége az eredményes tanár-diák viszony, vagy éppen a tanuló előmenetelének segítése érdekében. 
  • Lehet, hogy az osztályközösség alakulásának kérdései, egy-egy tanuló sajátos igényei, átmeneti, vagy tartós problémái kerülnek a fókuszba, esetleg egy-egy ismeretterjesztő, közösen szervezett előadással meg lehet előzni későbbi problémákat. 
  • ...és nagyon jó eredmény érhető el a pszichológus és a pedagógus kollégák elkötelezett együttműködésével. Reménytelennek tűnő helyzetek fordíthatók vissza.

Miben tud segíteni a pszichológus a szülőknek?
  • Elsősorban a gyermek nevelése körüli kisebb-nagyobb bizonytalanságaikban, bármilyen témáról legyen is szó, hiszen ami a szülővel történik, az nagyban kihat az iskola tanulójára is. 
  • Fontos, hogy a szülő is igyekezzen nyitni, legyen bátor és kérdezzen, vegyen fel kapcsolatot a pszichológussal, ha szükségét látja. 
  
A legtöbbet a gyermekért tenni tudó team az iskolában olyan, mint egy stabil, kényelmes négylábú fotel; a szülő, a pedagógus, a pszichológus és az iskola elkötelezett vezetése együttesen tartják a fotel rámáját, amibe a tanuló, mint egy kellemes kuckóba, biztonságosan bevackolhatja magát és ebben a biztonságban növekedhet. 

Ugye, milyen jó lenne, ha ez az idilli kép mindenütt megvalósulna?






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése